Rik Koen supersnel op Spa-Francorchamps: poleposition, maar beruchte bocht Eau Rouge is scherprechter

SPA-FRANCORCHAMPS – Rik Koen bewees tijdens de tweede ronde van de Ford Fiesta Sprint Cup opnieuw dat hij een talent is om rekening mee te houden. Pas net gedebuteerd in de autosport pakte hij tijdens de kwalificatie brutaal de poleposition. Na een knap debuut in Zolder met een derde plaats, lag de weg open voor de vijftienjarige coureur uit Arnhem voor een passend vervolg. Maar een forse portie pech stond het verwachte topresultaat in de weg. In de eerste race crashte hij waardoor hij in de tweede race genoodzaakt was om de reserveauto te gebruiken. Die was echter een stuk minder snel en dus moest hij uiteindelijk genoegen nemen met een DNF en de zevende plaats bij de rijders jonger dan 25 jaar.

Het weekeinde op het fameuze circuit in de Belgische Ardennen was nog zo mooi begonnen met een topkwalificatie. “Die was chaotisch”, zei Rik, die wordt begeleid door Nederlands levende racelegende Cor Euser. “We kregen op een gegeven moment code rood en we moesten twintig minuten wachten. Ik kreeg van Cor ineens te horen: ‘Nu moet je gaan. Dit is de laatste ronde, gooi alles eruit.’ Ik heb een slipstream gepakt en uiteindelijk was ik in mijn snelste ronde zestiende van een seconde sneller dan de nummer twee. Ik had er van tevoren maar één keer getraind, dat was begin dit jaar, in de sneeuw. Het is super dat ik dan toch poleposition haal tegen jongens die de baan al kennen.”

Zo goed als de kwalificatie ging, zoveel pech kende de talentvolle rijder in de beginfase van race één. “Ik startte op P9 tijdens de eerste race vanwege de reversed grid. Aan de ene kant van de grid werden de Nederlanders neergezet en aan de andere kant de Belgische deelnemers. Ik startte naast een Belg die in de kwalificatie een paar seconden langzamer was geweest. Hij reed naast me in La Source en tikte me aan. Toen gingen we het hele rechte stuk richting Eau Rouge naast elkaar naar beneden. Bij Eau Rouge pakte ik de binnenkant, maar de auto brak uit. Ik ving hem op, en toen brak de andere kant uit. Daar eindigde mijn race.”

De schade aan de auto was dusdanig dat Rik gedwongen was de reserveauto in te zetten voor race twee. “Ik kon ook niet op de eerste plaats starten die ik in de kwalificatie had veroverd.” Toen de race eenmaal was begonnen, merkte de snelle Gelderlander al gauw dat hij weinig kon uitrichten. “De auto kwam flink tekort. Dat ding kwam maar niet vooruit. Ik miste 25 kilometer per uur aan topsnelheid.” Hij haalde de finish wel, verder dan de zevende plaats in zijn klasse kwam hij helaas niet.

De auto is inmiddels uit elkaar gehaald door Riks vader. “Ik heb ook een beetje meegeholpen, en verder is het geweldig wat een support ik krijg van de sponsoren. Iedereen helpt een handje mee. Deze schade is natuurlijk niet fijn en een aanslag op ons budget voor dit seizoen. Inmiddels zijn de ruiten eruit gehaald. Autoglas Westervoort sponsort. Een schademan probeert de auto zo goed mogelijk recht te krijgen en daarna moet hij naar de stickeraar. Met diverse mensen steken we de handen uit de mouwen. Iedereen leeft mee.” Eens te meer werd duidelijk hoezeer hij afhankelijk is van zijn sponsoren om zijn sport te kunnen uitoefenen. Daarvoor was Rik ze dan ook zeer dankbaar. “En nieuwe sponsors zijn natuurlijk altijd welkom.”

Terugblikkend had hij zijn weekeinde op het circuit van Spa-Francorchamps natuurlijk anders voorgesteld. “Het is het mooiste circuit dat er is, er zijn veel hoogteverschillen. Die zie je ook als je over het circuit loopt. De baan is geweldig, ook met Eau Rouge, dat is de mooiste bocht. Wel wrang dat het net daar dan net misging.”

Riks volgende race wordt gehouden op het circuit van Zandvoort in het voorprogramma van de Blancpain Endurance Series. “Ik moet zoveel mogelijk punten scoren wil ik nog meedoen in het kampioenschap.” Ondanks zijn onfortuinlijke weekeinde was Rik nog steeds maar wat blij dat hij besloot dit jaar aan de Ford Fiesta Sprint Cup mee te doen. “Ik vind de Ford Fiesta Sprint Cup een heel leuke klasse en ze is heel competitief. Ik leer dit jaar heel veel.”

Rik leert niet alleen veel als coureur, maar ook als crew van het raceteam. Zo moest hij deze woensdag meehelpen met de monteurs, toen Cor Euser aan het racen was bij de autoraces van de DRDO. Euser won overigens de twee wedstrijden, maar zijn pupil moest allerlei klusjes doen en het team assisteren. “Zo hoort het ook”, vond vader William Koen. “Dan leert Rik ook sleutelen, en weet hij wat de crew en de monteurs er allemaal voor moeten doen. Niets is vanzelfsprekend in het leven van een coureur, we moeten er allemaal hard voor werken, maar Rik vindt het leuk en steekt er veel van op.”


nl_NL
en_US nl_NL